ANDRUM SPA
När Svenska Kyrkan 2018 byggde en spa-anläggning på Stiftsgården Åkersberg i Höör var temat ganska självklart: Stillhet. De ville skapa en atmosfär av lugn, eftertanke och andlighet. Som ett kloster, för både kropp och själ. Något som även reflekteras i namnet: Andrum Spa.
Uppdraget att rita och formge den nya byggnaden gick till Johan Sundberg Arkitektur och Blasberg Andréasson Arkitekter. Johan Sundberg slog igenom med sitt examensarbete Villa Bergman Werntoft som nominerades till Tidskriften Arkitekturs Debutpris 2007 och blev utvalt till Wallpaper Architects Directory 2010 som ett av världens mest intressanta unga kontor.
Blasberg Andréasson Arkitekter är ett arkitektkontor specialiserat på ombyggnader och nybyggnader i kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Deras styrka ligger i förmågan att analysera byggnader och hitta lösningar som både uppfyller beställarens önskemål och bevarar de kulturhistoriska värdena. Resultatet av detta möte mellan olika kompetenser och infallsvinklar blev en plats för både inre och yttre renhet, något som reflekteras i de nedtonade naturmaterialen och de stora fönsterpartierna som bjuder in den omgivande naturen. Trots ett fåtal material har Andrum blivit en både varierande och homogen miljö. Fylld av både stillhet och energi.
Valet av material föll på Bårarpsgnejsen kallad Hallandia
Inledningsvis övervägde Johan Sundberg och Mattias Andréasson att använda terrassoplattor, alltså slipad betong, i stället för natursten. Men eftersom de eftersträvade en avskalad miljö ville de ha mer poesi i materialen. En annan faktor som talade för natursten var känslan av att gå på golvet barfota och hur materialet beter sig när det blir vått. I valet av natursten var det viktigt för dem att ha en av de hårdaste naturstenarna, det var aldrig tal om kalksten eller marmor. Det skulle vara granit, gnejs eller diabas. En annan viktig faktor i valet var att det skulle vara en lokalt producerad sten, att importera från Kina var inte ett alternativ. Inledningsvis tittade de på Vångagraniten men upplevde den som alltför röd. De ville även ha mycket liv i stenen eftersom tanken var att stenen och vattnet skulle vara levande, som kontrast till det avskalade. De fastnade slutligen för Bårarpsgnejsen eftersom den var så varierad och dessutom fick så olika karaktär beroende på ytbearbetning. Samtidigt var den utmanade eftersom de inte kunde styra exakt hur stenen såg ut, som ett levande material var varje sten unik. Lösningen blev att lägga stenen i mönster. tillsammans med entreprenören Byggom beställdes gnejs från Naturstenskompaniet enligt arkitekternas önskemål. Sedan lades den i mönster utifrån de aktuella färgspektra som de levererade stenarna hade.
Att ha natursten på golvet var alltså ett relativt enkelt beslut, men att även ha det i poolen var en mer öppen fråga. Det handlade om städbarhet och halkskydd, men även huruvida det skulle gå att garantera att den satt kvar. Den kritiska punkten var själva plattsättningen och att den blev rätt gjord. Därmed blev hantverkarna en viktig faktor och de gjorde ett fantastiskt arbete enligt Mattias Andréasson. Det blev en resa för arkitekterna att få med sig byggaren på valet av material, men idag ifrågasätter ingen beslutet. Materialmässigt blev det inte mycket dyrare, det krävdes mer projektering och underarbetet var lite mer komplicerat. Plattsättarna var skeptiska till en början, men kunde efteråt konstatera att det egentligen inte varit någon skillnad mot att sätta vanliga plattor.
Mattias Andréasson är nöjd med valet av natursten, han menar att det ger en annan mer exklusiv känsla, samtidigt som det egentligen inte är dyrt – de kunde ha valt keramiska plattor som skulle varit dubbelt så dyra. Dessutom lyfter han de hållbara egenskaperna, både miljömässigt och ekonomiskt, eftersom natursten håller så länge utan att behöva något direkt underhåll.
Se hela broschyren, framtagen för projektet, här: E-bok Andrum SPA