Vi är trygga i att Svensk natursten är det mest hållbara materialet för byggnation över tid. Vi kallar det hållbart vackert. Dels för att naturstenen är hållbar och vacker, men också för att den slits med patina som gör den vackrare över tid.

För att hjälpa till och visa skillnad mellan olika materials CO2-utsläpp har vi tagit fram ett enkelt verktyg som utgår ifrån våra EPD-värden. I verktyget visas värden för vår svenska sten som är bruten och tillverkad i Sverige, jämfört med importerad natursten och andra material som klinker eller betong.

Jämförelserna visar skillnaderna för en färdig produkt. Svensk naturstenen har bra värden, dessutom gör den långa livslängden att produkterna får ännu bättre värden sett till hela livscykeln. För gatsten, som kan återanvändas närmast i det oändliga, blir CO2-utsläppen otroligt låga sett till hela livslängden. Vinnovaprojektet ”Klimatsäkrade systemlösningar för urbana ytor” jämförde livslängd för olika material och såg att en torgyta läggs om i genomsnitt var 30e år. Vid en omläggning kan inga betongplattor återanvändas. De krossas till massor som via ny tillverkning kan bli nya produkter. För granithällar återanvänds ca 75 % medan resten krossas och kan användas som fyllnadsmaterial. För gatstenen är återanvändningsgraden 98 %. Dessutom ökar den återanvända gatstenen i både pris och patina.

CO2-jämförelse

CO2-jämförelse

Material:
Produkt:
Antal:

Staplarna visar kg CO2e-utsläpp per m², m1.eller ton. Mer beskrivning av hur värden för andra produkter än den svenska naturstenen är uträknade finns när musen dras över stapeln.

 

För den svenska naturstenen, producerad i Sverige, är talen framtagna och godkända enligt EPD-standarder. Där är det en ”Vagga till grind” beräkning, där den färdiga produkten ligger redo för utlastning vid vår fabrik i Skåne eller på Öland.

För att hitta jämförelsetal med andra produkter har vi försökt hitta EPDer för de produkterna. I de fall det inte har varit möjligt har vi utgått ifrån svensk produktion och räknat frakt med fraktkoefficienter från databasen ”Ecoinvent”. I de fall det är rimligt att frakta med båt har vi tagit de värdena, annars gäller siffran för lastbilstransport.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta. Du kan närsomhelst ändra dina inställningar i webbläsaren.

Stäng